خانوادهسلامت

بانوان و گرفتاری در چاقی کرونایی

ایران بان‌نو/بهناز عباسی مقدم(کارشناس ارشد تغذیه): الزام به قرنطینه کرونایی، زندگی بسیاری از انسانها را مختل کرده است و زمینه بروز چاقی را فراهم نموده است. در حالی که عموم مردم وکاربران شبکه های اجتماعی به شوخی از آن  یاد می‌کنند ، آمارها  تخمین می زند از زمان شروع قرنطینه متوسط  حدود چهار کیلو اضافه وزن رخ داده است و بانوان هم از این افزایش وزن، بی‌نصیب نبوده‌اند.

به گزارش ایران بان‌نو ، به‌مرور بانوان بیشتری افزایش وزن غیرمنتظره را در طی همه گیری کرونا تجربه می‌کنند. استرس خوردن میان وعده‌های پرکالری از بی‌حوصلگی ، چالش‌های یافتن غذای سالم و افزایش زمان بی تحرکی عواملی موثر در بروز چاقی هستند. علاوه بر این، افزایش استرس ناشی از این بیماری همه‌گیر و رکود اقتصادی می‌تواند تمرکز بر روی تغذیه سالم و تمرین ورزشی را برای افراد دشوار کند.

اضافه وزن همیشه مورد نگرانی متخصصان و کارشناسان تغذیه است، چاقی می‌تواند بانوان را در معرض خطر بیماریهای بیشتری نظیر دیابت نوع دو ، سکته مغزی ، بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و … قرار دهد اما در طی همه‌گیری ،نگرانی از چاقی شدت گرفته است ، زیرا یکی از شرایط زمینه‌ای است که می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک مورد جدید COVID-19 قرار دهد.

انستیتوی سلامت می گوید: ما توصیه نمی‌کنیم مردم در شرایط استرس ، کمتر بخورند ، واقعیت این است که آنها باید تلاش کنند تا از طریق سالم خوری، وزن خود را افزایش ندهند.

یک نظرسنجی جدید از انگلیس نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم و به‌خصوص بانوان در سال اخیر در حین کرونا با کنترل وزن خود مشکل داشته‌اند.
برای بانوانی که قبلاً با چاقی دست و پنجه نرم می‌کردند ، افزایش وزن در طی بیماری همه گیر COVID-19 خطر بیشتری ایجاد کرده است. برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که بانوان در دوران کرونا غذاهای بیشتری می‌خورند که ممکن است بر افزایش وزن موثر باشد. افزایش مصرف آب نبات همراه با افزایش خوردن غذاهای سنگین با منبع کربوهیدرات مانند نان (54 درصد) و رشته (36 درصد) گزارش شده است. داده های ارائه شده توسط WW (Weight Watchers) نشان می دهد اعضای آنها تقریباً غذاهای نشاسته ای  مانند آرد را  40 درصد نسبت به قبل از کرونا بیشتر مصرف می کنند.

بهناز+عباسی+مقدم+کارشناس+ارشد+تغذیه
بهناز+عباسی+مقدم+کارشناس+ارشد+تغذیه

از طرف دیگر سبک زندگی بی‌تحرک نیز مزید برعلت شده است. با بسته شدن سالن‌های ورزشی و سایر امکانات، فعالیتی که همراه با رفتن به محل کار ، رسیدن به محل کار شما ، رفتن به جلسات و غیره است  از بین رفته است.
گام شمار که قبلاً هر روز هزاران قدم را نشان می‌داد اکنون ممکن است تنها صدها قدم را نشان دهد.

بانوان محترم! اگر فرزند دارید ، نظارت بر تحصیل فرزندان خود در حالی که در خانه مشغول هستید  و تمرکز برای تهیه هر وعده غذایی را طوری انجام دهید که با تحرک همراه باشد.

عادتهای جدید دوران کرونا نه تنها رعایت عادات سالم را دشوار می‌کند – بلکه موانع ویژه‌ای ایجاد کرده است که برای بازگشت به مسیر درست باید برطرف شوند. بانوان باید بدانند که در طی همه‌گیری کرونا می‌توانند کنترل بیشتری نسبت به ذهن خود داشته باشند. “آزمایش و واکسن در کنترل ما نیست ، اما نحوه غذا خوردن ، نحوه حرکت و عادت های شخصی شما تحت کنترل شماست.”

بانوان! می‌توانید با رعایت موارد زیر به کنترل وزن خود در این دوران کمک کنید:

داستان را تغییر دهید

 “به جای اینکه به فکر” کرونا “باشید ،آن  را به عنوان فرصتی برای کاهش وزن ببینید. “آیا شما شانه خود را بالا می اندازید و می گویید ،” مهم نیست، من می‌خواهم تسلیم شوم؟ “یا اینکه شما می گویید ،” این یک فرصت بزرگ برای تغییر است ، و من به آن پاسخ خواهم گفت؟ من بخاطر آنچه اکنون زندگی می کنم سالم تر می شوم و زندگی طولانی تری می کنم. ” پزشکان معتقدند ، برای شروع بهتراست یک دفترچه برداشته و در تاریخ های معین و روز به روز وضعیت جسمانی و روحی خود و وضع تغذیه خود را یادداشت کنید.

محیط خود را تغییر دهید

مثلا میز کار خود را با فاصله زیاد از آشپزخانه قرار دهید. “اگر در حین کار باید نزدیک غذا باشید ، برای خود برنامه ای تعیین کنید ، مثل اینکه نمی توانید یخچال را قبل از ساعت 10 باز کنید. نظمی  را که در یک روز کاری عادی در اداره دارید ، در منزل نیز به خودتان بدهید.”

روی وعده‌های غذایی آسان تمرکز کنید

 قبول داریم که امروزه رفتن به رستوران دشوار است و کمی ناراحت کننده است امادر پایان یک روز طولانی ، به نظر می‌رسد که بهتر است اشپزی را امتحان کنید. تهیه یک وعده غذایی ساده و سالم در سفره به تلاش زیادی نیاز ندارد. یک قابلمه ماکارونی غلات کامل که روی آن یک سس مخلوط مرغوب تهیه شده است ، می تواند در کمتر از نیم ساعت روی میز باشد. یک املت پر از قارچ ساطور شده براق حتی  می‌تواند زودتر آماده شود!

هوشمندانه خرید کنید

 کالاهایی مانند کنسرو لوبیا و گوجه فرنگی ، غلات سبوس دار و سبزیجات منجمد از فروشگاه خرید کنید. و قبل از این که از منزل بیرون بیایید ، به آنچه می‌خواهید برای دو هفته آینده بخورید فکر کنید و لیست آن را بنویسید. میان وعده های مورد نظر خود را در این لیست قرار دهید و به آنها پایبند باشید تا از انگیزه های خرید غذای راحت و بی ارزش جلوگیری کنید.

برنامه ریزی وعده های غذایی را فراموش نکنید

زندگی در کرونا به این معنی است که برای خرید برنامه مشخصی تنظیم کنید و خرید خود را در هر زمان که دلخواهتان بود انجام ندهید. این برنامه ریزی برای خرید، به شما این امکان را می دهد تا از خرید غذاهای نامناسب و چاق کننده دوری کنید.

بی تحرک نباشید

باید دقت کنید که برای بهبود سلامت خود بدون شک  نیازی به پیاده روی روزانه حدود ۹ کیلومتر ندارید . حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی باعث کاهش کورتیزول می شود که می تواند به اصلاح عادات غذایی کمک کند.. وقتی احساس کردید که می خواهید بروید به طرف یخچال ، ده دقیقه بیرون بروید ، به بالکن بروید ، راه بروید ، هر طور که باشد ، اماحواستان را از غذا پرت کنید. اگر تعطیلی سالن ورزشی باعث اختلال در ورزش شما می‌شود ، روز خود را با پیاده‌روی شروع کنید و اگر بیرون رفتن برایتان مقدور نیست، در حالی که وقت خود را در خانه می‌گذرانید، به آرامی فعالیت بدنی ایجاد کنید. ورزش در خانه از طریق کلاس.های تمرین آنلاین را امتحان کنید.

تمرکز کنید

از ناکامیهای شش ماه گذشته صحبت نکنید و از افزایش وزن عصبانی نشوید و خود را سرزنش نکنید ، بلکه به جای آن به  تمرکز عمیق بپردازید. به این فکر کنید که چه عواملی باعث شده توانایی ورزشی خود را از دست بدهید یا اینکه چرا غذای بیشتری خورده‌اید و اینکه چگونه می‌توانید آن را تغییر دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا