• صفحه نخست
  • جشنواره
  • چندرسانه‌ای
  • خبر
  • گزارش
  • یادداشت
  • گفتگو
  • درباره ما
  • پیوندها
  • دبیرخانه
  • تماس با ما
ایران بان‌نو
  • 29 فروردین 1400
  • دبیرخانه
  • پیوندها
  • درباره ما
  • تماس با ما
ایران بان‌نو
  • صفحه نخست
  • جشنواره
  • چندرسانه‌ای
  • خبر
  • گزارش
  • یادداشت
  • گفتگو
  • درباره ما
  • پیوندها
  • دبیرخانه
  • تماس با ما
رابطه مستقیم رشد اقتصادی و اشتغال بانوان
رشد اقتصادی
خانه
یادداشت

رابطه مستقیم رشد اقتصادی و اشتغال بانوان

11 بهمن 1399 یادداشت

ایران بان نو : مریم نصیری// امروزه شاغل بودن زنان، یکی از مسائلی است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روی می آورند و حتی مجبور گشته اند علاوه بر مسئولیت های خود در خانه و تربیت فرزندان، مسئولیت های اجتماعی را نیز پذیرا گردند. در اینجاست که ما با قشری به عنوان «زنان شاغل» روبه رو می شویم. افرادی که در دو جبهه مهم یعنی جامعه و خانواده مشغول خدمت و انجام وظیفه می باشند.

در گذشته، زن، غالبا نقش مادر و همسر را به عهده داشت و به انجام امور خانه می پرداخت. اگر هم در اموری مانند کشاورزی و دامداری و امثال آن شرکت داشت، دامنه چنین مشارکت هایی در حدی بسیار محدود و منحصر به تأمین نیازهای خانواده بود اما با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و پیچیده تر شدن تقسیم کار، امروزه زنان علاوه بر ایفای نقش های فوق، پذیرای مسئولیت های عمده تر نظیر اشتغال در بیرون از خانه می باشند.

منظور از اشتغال، حرفه یا کار است که فرد در عوض آن حقوق یا خدمتی دریافت می کند. اشتغال زنان با پیشرفت جوامع، تغییر و تحول پیدا کرده است. ورود ماشین و صنعت بر اشتغال زنان اثر گذاشته و آنان را از مشاغل سنتی به سوی بخش های صنعتی سوق داده است.

نیل به تعادل های اساسی جغرافیایی، افزایش مشارکت های آگاهانه سیاسی و اجتماعی در برنامه ریزی های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور، ریشه کن کردن بی سوادی و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای با افزایش میزان اشتغال زنان و مشارکت های اقتصادی آنان، رابطه تنگاتنگ و در هم تنیده دارد و همین طور بهبود الگوی معیشتی خانواده، نحوه تنظیم روابط درون خانواده و تربیت فرزندان از جمله مواردی است که ارتباط نزدیک با میزان سواد و تحصیلات و مشارکت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان در بیرون از خانوار دارد.

زنان باید در تصمیم گیری، به ویژه در امور مربوط به توزیع کار، منابع، درآمد و هزینه، مشارکت بیشتری پیدا کنند. چنین مشارکتی را باید هم از طریق سازمان هایی که خودِ زنان تشکیل می دهند و هم از راه عضویت آنها در سازمان های دیگر تشویق کرد.

در تقسیم بندی مشاغل، به مشاغل بخش های سنتی و کمتر توسعه یافته و بخش های نوین، مشاهده می شود که هر گاه مشاغل مربوط به امور آموزشی و درمانی را از قلمرو مقایسه خارج کنیم، اکثریت قریب به اتفاق فرصت های شغلی زنان در مشاغل سنتی و غیر متشکل است. آنچه در تحولات اخیر اشتغال زنان، بیش از هر نکته دیگر چشمگیر و قابل توجه می باشد، استقبال زنان از افزایش سطح تحصیلی و دسترسی به مشاغل جدید حرفه ای و فنی می باشد. گرایش زنان و دختران به تحصیلات و تخصص های فنی و حرفه ای، فرصتی است که می توان با استفاده صحیح از آن نه تنها مشکلات فعلی اشتغال را حل کرد، بلکه در جهت ایجاد تعادل بیشتر اجتماعی و فرهنگی از نظر تساوی حقوق زن و مرد و بهبود روابط خانوادگی، گام های بزرگی برداشت.

در گذشته در ایران نیز، کوشش مربیان بیشتر این بود که دختران را فقط برای زندگی سالم خانوادگی آماده کنند و به کارهای علمی و فکری آنان توجه لازم نمی شد، زیرا تصور می کردند که زن تنها برای خانه داری و تولید مثل و پرورش کودک خلق شده است و حضور اجتماعی او مفید نبوده یا مضر می باشد.

ورود زنان به بازار کار و صنعت و اشتغال در ایران یک قرن بعد از حضور گسترده زنان غربی بود زیرا ورود فن آوری به ایران با این فاصله صورت گرفت. البته سیر صعودی اشتغال زنان در ایران به کُندی و آهسته پیش می رفت زیرا شرایط برای تولید انبوه که با ساخت یا ورود فن آوری ارتباط مستقیم دارد، تا مدت ها مهیا نبوده و بازار کار ظرفیت جذب نیروی کار زنان بیشتری را نداشت. در کشور ما، گرایش زنان به اشتغال همگام با دسترسی بیشتر آنان به سازمان های آموزشی (مدارس و دانشگاهها) در طی مدت به نسبت کوتاه در اغلب شهرهای بزرگ شدت یافت. اما از آنجا که این امر با شتاب زدگی در میان برخی از گروهها مطرح گردید، در عین حال شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه در خیلی از موارد پویایی متناسب با آن را نداشت، اشتغال زنان از سویی با مسائل حاد مواجه گردید و اختلاف عقیده را در میان توده های مختلف مردم موجب شد.

مردان از زمانی که وارد بازار کار می شوند معمولاً تا هنگام بازنشستگی به صورت پیوسته در بازار کار باقی می مانند و تحولات زندگی، این حضور پیوسته را مختل نمی کند در صورتی که زنان دارای مشارکت ناپیوسته و قطعه قطعه هستند و تحت تأثیر تغییرات زندگی مثل وضع تأهل، تعداد فرزندان و غیره، الگوی مشارکت شان تغییر می کند.

تغییرات بافت اقتصادی اشتغال زنان در سال های اخیر نشان می دهد که اشتغال زنان کشور توسعه نمی یابد مگر اینکه فعالیت های صنعتی رشد و پیشرفت اقتصادی مناسبی پیدا کند. یعنی اگر در جستجوی این هستیم که زنان سهم و جایگاه مناسبی در تولید کشور داشته باشند و به نرخ های مشارکت درخور توجهی دست پیدا کنند، بایستی فعالیت های کشور توسعه پیدا کند و متناسب با آن سهم زنان از مجموعه فعالیت های صنعتی افزایش یابد. در شرایط قرار گرفتن در مسیر توسعه، هر گاه فقط انتظار ایفای نقش های سنتی از زنان داشته باشیم، تفکر مردود و غیر منطقی خواهیم داشت.

  • برچسب ها
  • ایران بان‌نو
  • ایران بانو
  • سایت ایران بان‌نو
  • سایت ایران بانو
  • کارآفرینی
  • مریم نصیری

اشتراک گذاری مطلب

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest Tumblr VKontakte WhatsApp

مطالب مشابه

نگاهی نو به دغدغه های امروزی زنان یادداشت
18 فروردین 1400

نگاهی نو به دغدغه های امروزی زنان

ضرورت آموزش مهارت‌های حل مسئله به زنان سرپرست خانوار ویژه
24 بهمن 1399

ضرورت آموزش مهارت‌های حل مسئله به زنان سرپرست خانوار

رابطه مستقیم آموزش و ارتقا بانوان یادداشت
14 بهمن 1399

رابطه مستقیم آموزش و ارتقا بانوان

پاسخ بدهید لغو پاسخ

تایم لاین مطالب
22 فروردین 1400 22 فروردین 1400
خبر

نرخ مشارکت اقتصادی بانوان کرمان پایین است

22 فروردین 1400 22 فروردین 1400
خبر

نمایشگاه دائمی عرضه محصولات بانوان قمی دایر شود

22 فروردین 1400 22 فروردین 1400
خبر

دختران در مراکز شبه‌خانواده مهارت شغلی‌ می‌آموزند

19 فروردین 1400 19 فروردین 1400
خبر

ورود به بازارهای جهانی با اجرای درست طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

18 فروردین 1400 18 فروردین 1400
یادداشت

نگاهی نو به دغدغه های امروزی زنان

18 فروردین 1400 18 فروردین 1400
خبر

بانوان کارآفرین مازندران تجلیل شدند

سرتیتر خبرها
15 فروردین 1400 15 فروردین 1400
گزارش

پوشش سنتی هرمزگان؛ هویتی ماندگار

10 فروردین 1400 10 فروردین 1400
گفتگو

خانواده محوری، در اولویتِ فضای فعالیت بانوان

10 فروردین 1400 10 فروردین 1400
خبر

در دفاع از سلامت مردم، خانم‌ها پرچم‌دار هستند

  • Click here - to select or create a menu
دسترسی سریع
  • دبیرخانه
  • پیوندها
  • درباره ما
  • تماس با ما
ایران بانو، رسانه بانوان ایران زمین

ایران بان‌نو به عنوان نخستین رسانه تخصصی بانوان کارآفرین قصد دارد بی درغلتیدن به نگاه‌های سیاست‌زده، هم و غم خود را برای معرفی بانوان کارآفرین در سراسر ایران بگذارد.

برای ایران‌ بان‌نو تفاوتی نیست میان بانوان کارآفرینی که در نقاط دورافتاده برای معیشت، تلاش می‌کنند با آنهایی که در پایتخت و با دارا بودن انبوه حمایتها مشغول فعالیتند.

اتفاقا ایران بان‌نو علاقمند است تریبون آن دسته از بانوان کارآفرینی باشد که به خاطر محرومیت از دسترسی به مرکز بیش از بقیه در مهجوریت قرار گرفته‌اند.

ایران بان‌نو نه فقط به دنبال معرفی این بانوان است بلکه خواهد کوشید پیوندی ایجاد کند میان این بانوان و صاحبان سرمایه تا در نتیجه اجتماع آنها، رشدی ایجاد شود هم در سطح زندگی این کارآفرینان و هم معنایی منطقی ایجاد شود برای صرف سرمایه.

تمام مطلب سایت برای ایران بانو محفوظ است. کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است!
جشنواره ایران بانو