خانوادهفرهنگی

مبارزه زنان برای ماندن و ساختن…

ایران بان‌نو/ رباب اقدم(کارشناس رسانه): در کانون توجه قرار گرفتن سریال خانگی “سیاوش” را به‌اندازه مهارت در تولید برادران یاری، باید به استفاده درست از کاراکترهای زن در تصویرگری جامعه نسبت داد.

به گزارش ایران بان‌نو، موقعیت‌های تحصیلی و شغلی دختران در مقایسه با سالهای گذشته تفاوت‌های آشکاری پیدا کرده است، در گذشته دختران عموما یا کار نمی‌کردند یا کارهایی در حیطه خانه انجام می‌دادند، ولی امروزه دختران علاوه بر انجام امور منزل عموما خارج از خانه به‌دنبال کار هستند و به راحتی هم جذب بازار کار می‌شوند.

امروزه مباحث مربوط به زنان در اولویت قرار دارد زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند.

با توجه به اهمیت نقش زنان در جامعه، خیال و واقعیت در تصویرگری زن در سینما و تلویزیون در هم آمیخته و چهره جدیدی از این قشر به نمایش درآمده كه از یک سو نماینده وضع موجود و از سوی دیگر نشانگر فكر و ذهن فیلمسازان است که این باعث شده نقش زنان در بسیاری از فیلمها پررنگ‌تر شود.

حضور زن در سینما و تلویزیون تا حد زیادی متاثر از نوع نگاه جامعه به این قشر و باورهای مذهبی، هنجارها و تابوهای رایج، آداب و رسوم، اخلاقیات و آیین‌های اجتماعی است. بر این اساس چهره زن در سینما و تلویزیون ایران گاه نزدیک به واقعیت، یا اثیری و آسمانی و زمانی اهریمنی و پلید به تصویر كشیده شده است.

در سریال “سیاوش” مشکلات اجتماعی زنان و بحران‌هایی که زنانی مختلف (از قشر کم بضاعت و مرفه ) با آن دست به گریبانند، یکی از پیرنگ‌های اصلی سریال است که با بازی رئالیستی بازیگران زن مختلف از گیتی قاسمی تا سوگل خلیق و ترلان پروانه، کاملاً به‌جا به مخاطب منتقل می‌شود.

سریال “سیاوش” واقعگرایانه نقش زنانی از اقشار مختلف جامعه را توانسته به تصویر بکشاند؛ زنانی که هر یک با مشکلی دست به گریبان هستند و سعی می‌کنند آن مشکل را به شکلی حل کنند.

سریال+سیاوش
سریال+سیاوش

در چند دهه گذشته، تغييراتی محسوس و اساسی در نحوه نگرش نسبت به زنان و بازنمایی آنها در صنعت سینما و تلویزیون ايران به وجود آمده است. چنين تغييراتی را به وضوح می توان از مشاهده نقش و جايگاه زنان در سریال” سیاوش ” يافت.

در سریال” سیاوش ” زنان موفق پرمشغله نیستند بلکه پربارند. آن‌ها درباره همه آن چه در طول روز باید انجام دهند، کم و بیش عقلانی رفتار می‌کنند. از کارهای اضافه و غیرضروری که حواس‌شان را از هدف اصلی چه در حیطه مسئولیت‌های خانگی و مراقبت از پدر پیرخود و چه فعالیت‌های اجتماعی‌ پرت کند، دوری می‌کنند. چنین زن‌هایی برنامه‌ریزی زمانی دارند و خوب می‌دانند که چطور میان مسئولیت بیرون و داخل خانه تعادل ایجاد کنند.

“سیاوش”  برای اینکه یک زندگی مدرن یا سنتی را به نمایش بگذارد تا جایی که ممکن بوده هویت زن را نمایش داده و حتی زنان قهرمان موجود در این سریال نیز به مثابه فرد مهم در خانه نشان داده می‌شود؛ نگاه کنید که چگونه خواهر سرطانی یک تنه، مرکز ثقل خانواده است؟

با وجود رشد و توسعه نقش زنان در اجتماع و در میان عموم جامعه ایرانی اگر بخواهیم از زنان موفق و توانمند که بدون وابستگی زندگی خود را اداره می‌کنند و در خانواده ای سالم زندگی می کنند نام ببریم قطعا دیدن سریال “سیاوش ” و نقش محوری زنان در آن را می توان درنظر داشت.

فرزندان هر جامعه ای از زنان بالیده می شود و این واقع بینی در سریال” سیاوش” و نقش زنانی که می‌توانند در رشد سرمایه‌ای و اجتماعی جامعه ثاثیرگذار باشند و مورد اهمیت واقع شوند کاملا مشهود است.

بحران‌های زندگی زنان خیلی بجا در  سریال”سیاوش” مورد توجه واقع شده است و یحتمل یکی از دلایل موفقیت سریال در جلب مخاطب، همین اهمیت به زنان است.

از موسسه سرورسانه پارسیان به‌مدیریت صادق و مهدی یاری پیشتر سریالهایی نظیر “گلشیفته”، “ممنوعه” و “کرگدن” را هم دیده بودیم که هر سه به‌اندازه شخصیت‌های مرد برای کاراکترهای زن نیز خلق موقعیت ایجاد کرده بودند و بسیاری از گره‌های داستانی هم توسط زنان ایجاد شده بود. این توجه به زنان در “سیاوش” هم در جهت روایت داستانی چندلایه از زنانی که دنیای مردان را می‌سازند بازنمایی داشته است‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا