ایران باننو/مهناز خدادوست: هاجر نوشادی، کارآفرین موفق صنایع دستی با توجه به جایگاه هنر گلیم و حصیربافی و لزوم توسعه اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار به توسعه این کسب و کار پرداخته است.
گلیم و حصیر زیراندازی قدیمی است که بافت آن راحتتر از بافت قالی بوده و ایجاد طرح و شکل در این زیرانداز زیبا کمی آسانتر از قالی است اما این موضوع از ارزش هنری آن نمیکاهد.
بافت گلیم مانند هر هنر دیگری در گذر زمان دچار تغییراتی شده و از سنتی به سبکهای جدیدتری رسیده اما اصل سنتی بودن این هنر فراموش نشده و مردم آن را بهعنوان یک ساخته دست اصیل میشناسند و از آن گاه برای تزئین خانههای خود استفاده میکنند.
پیش از این در حالی که خانواده ها و مردان بسیاری برای کسب کار و در آمد از روستاها و شهرستان ها به پایتخت مهاجرت می کنند،استقامت یک زن در روستای خود با کارو تلاش و ایجاد شغل و صبوری قابل تقدیر و ستایش است.
خانم هاجرنوشادی، کارآفرین موفق صنایع دستی با توجه به جایگاه هنر گلیم و حصیربافی و لزوم توسعه اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار به توسعه این کسب و کار پرداخته است که متن زیر حاصل گفتگو با این بانوی موفق ایرانی است:
لطفا درباره فعالیتتان بهعنوان کارآفرین توضیحاتی دهید؟ از چه زمانی کارتان را شروع کردهاید و چند سال است کسب و کار شخصی دارید؟
بالغ بر ۲۰ سال در کار صنایع دستی فعالیت داشتم و در این حوزه با چند و چون کار آشنا شدم اما به تفکیک در حوزه حصیربافی نحوه توسعه و گسترش این کسب و کار باید به این نکته اشاره کرد که از هفت سال گذشته در دو رشته گلیم و حصیر بافی فعالیت خود را متمرکز کردم.
فعالیت من به ۲۰ سال گذشته زمانی که به عنوان استاد کار رشته گلیمبافی و حصیربافی، گبه و فرش مشغول به کار بودن بر می گردد روزی در مسیر آموزش زنان روستای محله خود با مربی و استاد حصیربافی آشنا شدم و ازآن زمان سعی داشتم تا کار حصیربافی را با جدیت بیشتر پیش گرفته و در اولویت کارهای خود قرار دهم.
با توجه به اینکه در منطقه روستایی زنان بی سرپرست و یا بد سرپرست بسیاری وجود داشت عهده دار مربیگری آموزش حصیربافی به آنان شدم زمانی که کار آموزش حصیربافی را شروع شد تنها ۱۲ نفر از خانم های گلیم باف در کلاس های ما حضور داشتند اما اکنون این تعداد به ۲۰۰ نفر در دو رشته گلیم بافی و حصیربافی توسعه یافته است.
تمام این زنان کارآموز اکنون آموزش های لازم را دیده اند به گونهای که اغلب طرح های گلیم بافی و حصیربافی به آنها داده شده و کار بازاریابی با مدیریت صفر تا صد اینجانب انجام می شود. یکی از نکات مهم در تولید و گسترش محصولات صنایع دستی مدیریت مواد اولیه و بازاریابی است که هر دوی این دو مهم در کسب و کار ما توسط اینجانب مدیریت می شود.
آیا در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی یا سایت فروش برای کارهایتان تبلیغ میکنید ؟
حضور و فعالیت در فضای مجازی استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و یا سایت فروش بر گسترش هر کسب و کاری نقش بسیاری دارد از این رو در صفحه اینستاگرام صفحه ای با نام پیش و پنگاش به فروش و معرفی محصولات گلیم بافی و حصیربافی میپردازد شایان ذکر است که پیش از نام برگ درخت نخل و پنگاش از نام ساقه درختی که خرمای آن آویزان است گرفته شده است.
تابهحال در نمایشگاهی برای معرفی کارهایتان شرکت کردهاید؟
بهره مندی از نمایشگاه های مختلف در تهران و سراسر کشور میتواند به صورت چهره به چهره محصولات پیش و پنگاش را معرفی کند اما به علت شروع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی این نمایشگاه ها کار تبلیغات از طریق پیج اینستاگرامی انجام و متاسفانه فروش محصولات از طریق نمایشگاه ها با استقبال بی نظیر مشتریان متوقف شده است.
درآمدی که از کارتان داشتهاید را صرف چه اموری کردهاید؟ این درآمد شخصی چه تاثیری در زندگیتان داشته است؟
در ابتدای شروع کار به صورت شخصی کار بافندگی گلیم و حصیر را بر عهده داشتم آن زمان برای گذراندن این کسب و کار ۵۰۰ هزار تومان از برادرم قرض گرفتم تا بتوانم مواد اولیه را خریداری کنم تا جایی که از طرف استانداری برای تجهیز داخل سالن سفارشی دریافت کردم.
پس ازرونق اولیه این کسب و کار با حضور چند نفر از خانم های منطقه کار گلیم بافی و حصیر بافی را توسعه داده و درآمد حاصل از آن را برای خرید مواد اولیه و گسترش کسب و کار صرف کردیم.
این خانم ها برای توسعه کار خود وام های ۳ میلیونی تا ۱۰ میلیونی دریافت می کردند البته وام های ده میلیونی از طریق صنایع دستی و وام های سه میلیونی از طرف این جانب اعطا میشد. امروز نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم مشغولیت بسیاری از کسب و کارها مسئولیت گذران زندگی و تعیین معاش فرزندان و همسران از طریق این کسب و کار صورت می پذیرد.
قطعا توسعه و گسترش این کسب و کار از الطاف الهی است و خانمهایی که دراین راه مشارکت می کنند توانستند زندگی خود را متحول کرده و این جای بسی خرسندی دارد.
اکنون نیز زنان سرپرست خانوار بدون هیچ هزینهای آموزشهای لازم را به طور کامل در زمینه حصیربافی دریافت میکنند تا پس از ۱۰ روز کلاس مداوم آموزش های دیده شده را با توسعه ی تولید صنایع دستی و سفارش کار تداوم بخشند.
نوع نگاه خانواده و اطرافیان، به کارآفرینی شما چه بوده است؟ نظرمردان خانواده به این کسب و کار چیست؟
تمام اطرافیان و خانواده به من به عنوان کارآفرین موفق نگاه می کنند و اغلب آنها از گذشت و فداکاری در این راه یاد کرده و خود نیز سعی دارم تا همواره به عنوان الگوی اطرافیان مطرح باشم چون عقیده بر این است که همه زندگی پول نمی شود و باید بخشش کرد اکنون نیز ۲۰۰ نفر از زنان سرپرست خانواربا من در حال همکاری هستند که سر سوزنی رنجش خاطر برای آنها نداشتم از همین رو خانواده برادر، خواهر و فرزندانم از توسعه کسب و کار لذت برده و این لذت حاصل گذشت از سختی های فراوان ابتدای کار است. به گونهای که حدود یک سال و نیم با مخالفت همسرمواجه شدم اما پس از موفقیت اکنون همسرم به همراه تعدادی ازافرادس خانواده در توسعه کسب و کار کمک میکنند به گونهای همه اعضای خانواده در تولیداین محصولات سهیم هستند.
کاری که می کنید تحولی هم در منطقه شهری یا روستایی خودتان داشته است؟
توسعه کسب و کار این چنینی در منطقه روستایی که اغلب زنان مشغولیت کاری نداشتندمی تواند تحول بسزایی داشته باشد که اغلب زنان روستایی در بلاتکلیفی تمام بودند و با انجام کارهای روزمره خانه و سرگرم شدن با تلفن وقتشان را تلف می کردند.
اما با توسعه کسب و کار تولید حصیر بافی این زنان از بلاتکلیفی نجات یافتند و با هدف تولید کار بهتر فعالیت کرده و افرادی که از وام های ده میلیون تومانی استفاده می کنند در روستا موفق به راه اندازی کارهای دیگری شده اند که همه اینها نشان دهنده تحولی شگرف در منطقه است.
کار کردن باعث گردیده اعتماد به نفستان بیشتر شود؟ و این اعتماد به نفس چه نقشی در زندگیتان داشته است؟
قطعاً راه اندازی کسب و کار و فعالیت در اجتماع اعتماد به نفس هر خانمی را افزایش خواهد داد البته خصلتی در درون من وجود دارد که با توجه به شرایط زندگی خود را تطبیق می دهم پیش از این برای انجام هر کاری ریسکپذیری نداشتم اما پس از هفت سال و توسعه این کسب و کار میتوانم با جرات در هر کاری نظر داده و وارد شوم.
پاسخ بدهید